
توضیحات دوره
عنوان دوره: مجموعه کارگاه های مهارتی عاطفی و روانی برای والدین
چگونه تاثیر مثبت بر شکل گیری و رشد شخصیت فرزندانمان داشته باشیم؟
موضوع مهارت: آموزش مهارت های فرزند پروری با کفایت)نگاهی عمیق به نیازهای عاطفی فرزندان)
اهمیت مهارت: آموزش های رسمی و خانواده و جامعه تنها به رشد از منظر کلاسیک و در قالب رشد مولفه ای مدل هوش سه بعدی استنبرگ می پردازد، در حالی که انسان سالم نیازمند سایر ابعاد رشد: از قبیل رشد تجربی و رشد بافتاری نیز می باشد.چرا که خروجی صرف توجه و ارزش گذاری به هوش مولفه ایی(کلاسیک) انسانهایی هستند که در بدو ورود به جامعه تا پایان تحصیلات دیپام و دانشگاه و ورود به کار و زندگی دچار خطاهای شناختی نقصان ها و زیان های جبران ناپذیری ابتدا بر پیکره خود سپس خانواده و جامعه میگردنند که شالوده آن ضربه به بنیان های اقتصادی اجتماعی فرهنگی و روانی کشور است.بسیاری از دولت ها سالهاست به این نتیجه رسیده اند که باید بر سایر ابعاد رشد در قالب آموزش های مهارتی نرم برای کودکان و نوجوانان و جوانان کشورشان برنامه ریزی های بنیادین از سالهای نخستین زندگی آغاز گردد تا علاوه بر سلامت جسم آیندگان یک کشور سلامت روح و روان اقتصاد فرهنگ اجتماع نیز تضمین گردد وگرنه شاهد رو به انهلال یک ملت خواهند بود.
اما برآوردن این مهم صرفا با آموزش مهارت های نرم (که شامل هوش تجربی و بفتاری می باشد)به فرزندان این کشور برآورده نخواهد شد مگر با همراهی و همدلی خانوادها و اولیا..به همین دلیل ضرورت آموزش یکسری از مهارت های "فرزند پروری با کفایت" در قالب یک پکیچ شامل هفده کارگاه اختصاصی بر اساس رشد مهارت فرزند پروری طراحی شده است.
پژوهشکده در نظر دارد با ورود و پرداختن به آموزش مهارت های "فرزند پروری با کفایت" در قالب کارگاههای گروه عاطفی روانی به نیازها کمبودها و مشکلات خانواده ها در فرزندپروری بپردازد. در دهه های گذشته به دلیل وجود خانواده بشکل گسترده فرزندان مهارتهای نرم را در کنارزندگی با اقوام درجه یک مانند پدر بزرگ و مادر بزرگ عمو و خاله ها به درست و یا غلط فرا میگرفتند. اما امروزه با تغییر سبک خانواده از زندگی گسترده به خانواده هسته ای نه تنها از این موهبت دور شده اند . از سوی دیگر امروزه فرزند پروری یا کفایت یک هنر و مهارت محسوب می گردد و علوم مختلف انسانی و بین رشته ای به این مهم پرداختند. حتی اولیا و والدین هم احساس خلا و نیاز به یک مرجع معتبر و صحیح جهت ارجاع و حل مسائل مربوط به فرزند پروری در خانواده را بشدت احساس میکنند. اذا در پیرو آموزش مهارت های نرم به فرزندان این جامعه نه تنها ما به هدف متعالی رشد بزرگسال سالم در نسل آینده نمی رسیم بلکه به آموزش مهارتهای لازم به اولیا و همکدلی و همراهی و رسیدن به یک گفتمان و هدف یکسان نیازمندیم. یادگیری آموزش های صحیح فرزند پروری را قالب مهارتهای اختصاصی گروه های سنی فرزندان این مرز و بوم آموزش هایی در قالب مهارتی و کارگاهی مکمل در کنار آموزش رسمی کشور بصورت مکمل سایر جنبه های رشد یک انسان برای رسیدن به بزرگسال سالم و خودشکوفا را در راس امور خود قرار داد و با یک حرکت ملی به این مهم بپردازد.
سرفصلهای دروه:
این دوره در مجموع از ۱۷ کارگاه تشکیل شده است که مجموعه کارگاه های ویژه والدین (عاطفی و روانی) به شرح زیر می باشد.
کارگاه (۱) |
جلوگیری از شکل گیری طرحواره های مخرب(تله های فکری)در فرزندان الف: موقعیت های ایجاد طرحواره ب: شناسایی طرحواره ها ج: انواع ۱۶ گانه طرحواره ها |
|
کارگاه (۲) |
شناخت هیجانات و احساسات مثبت و منفی فرزندان الف: روش برخورد با هیجانات ب: مدیریت و هدایت |
|
کارگاه (۳) |
چگونه با فرزند خود در تعامل مثبت و مفید باشم؟ الف: ارتباط موثر ب: روش صحیح مطرح کردن خواسته هایم با فرزندان ج: همراه کردن فرزندان با خود د: مدیریت بحران ها |
|
کارگاه (۴) |
رشد دانش جنسی والدین(در موقعیت های حساس چگونه والدی باشم؟) الف: بایدها و نبایدهای فرهنگی ب: پیشگیری و مراقبت از فرزندان در مقابل انواع آسیب ها ج: شناسایی فرزندان آسیب دیده و روش برخورد با آنان د: روش برخورد سالم با کنجکاوی ها و سوالات جنسی فرزندان در سننین مختلف ه: تمایز بین کنجکاوی های سالم و رفتارهای مخرب کودکان و: شناخت انواع خشونت ها و آسیب های جنسی و مقابله با آنان ز: تبادل اطلاعات به روش سالم و مفید با فرزندان ط:مدیریت بحران ها |
|
کارگاه (۵) |
شناخت فرزندان براساس تایپ شخصیتی۱۶گانه الف: تعامل با فرزندان براساس تایپ شخصیتی ب: روش برخورد موثروسالم بر اساس تایپ شخصیتی فرزندان ج: شناسایی علایق-توانمندی ها و نقاط قابل اصلاح فرزندان |
|
کارگاه (۶) |
آموزش چگونگی تعامل فرهنگی بین والدین و فرزندان الف: رفع شکاف فرهنگی بین دو نسل ب: تعاملات فرهنگی با کمترین تعارض ج: مدیریت چالش و تفاوت های بین نسلی |
|
کارگاه (۷) |
چگونه مدیریت سلامت روان فرزندان داشته باشیم؟ الف: تعدیل طرحواره (چاله های فکری ) ب: مدیریت اختلافات و تعارضات ج: شناسایی نیازهای فرزندان در سنین مختلف د: مدیریت جدایی - طلاق - فقدان و از دست دادن عزیزان |
|
کارگاه (۸) |
فضای مجازی و مدیریت بهینه تاثیرات مخرب آن در خانواده الف: چگونه مدیریت کنیم؟ ب: بایدها و نبایدهای فرهنگی ج: چگونه فرزندان را ترغیب به استفاده بهینه نمائیم؟ د: چگونه تفاوت های دیدگاه خود و فرزندمان را کاهش دهیم؟ |
|
کارگاه (۹) |
ارتباط موثر با فرزندان / رویکرد سلامت روان خانواده الف: سلامت روان خانواده چیست؟ ب: گفتگوی هوشمندانه با فرزند ج: به حداقل رساندن تعارضات در گفتگوها د: چگونه از نگاه فرزندم به موضوعات بنگرم؟ ه: چگونه بدون "جنگ قدرت "با نوجوان خود وارد تعامل شوم؟ و: با دروغگویی فرزندم چگونه برخورد کنم؟ |
|
کارگاه (۱۰) |
آگاهی والدین نسبت به مراحل "رشد تحولی "فرزندان در مقاطع مختلف سنی –تحصیلی الف: رشد تحولی چیست؟ ب: مشخصات فرزند سالم چیست؟ ج: ضرورت های مورد نیازهرمرحله سنی کودکان و نوجوانان کدامند؟ د: چگونه از کودک سالم به نوجوان سالم برسیم؟ |
|
کارگاه (۱۱) |
چگونه از "آسیب های پنهان "که در کمین فرزندانم هستند جلوگیری کنم؟ الف: شناخت انواع آسیب ها ب: شناخت انواع خشونت ها ج: روش پیشگیری از آسیب ها-خشونت ها د: با فرزند آسیب دیده یا خشونت دیده چه کنم؟ ه: مدیریت استرس درهنگام آسیب ها |
|
کارگاه (۱۲) |
تاثیرگذارترین ها بر" سلامت روان" فرزندان کدامند؟ الف: انواع دوره های سنی تاثیرگذار بر سلامت روان فرزندان ب: اقوام و والدین - محل زندگی ج: رسانه های گروهی و گزینش آنان د: کتاب های فرزندان و گزینش درست ه: سریال ها و کارتون ها و گزینش درست |
|
کارگاه (۱۳) |
مدیریت بنیان های ماندگار بر فرزندان زیر۱۳سال الف: شناخت غرایز سه گانه ب: شکل گیری مدیریت فانتزی های جنسی- انحرافات جنسی ج: شکل گیری و مدیریت Love story د: شکل گیری و مدیریت تعهد و ساختار |
|
کارگاه (۱۴) |
عشق و مهرورزی در خانواده الف: روابط زوجین فرزنددار ب: حل تعارض زوجین فرزنددار ج: آموزش مهرورزی در خانواده د: خانواده های دارای فرزند دختر و پسر |
|
کارگاه (۱۵) |
چگونه با طلاق و فرزند سوگوار مواجه شوم؟ الف: مواجهه فرزندم با طلاق من و همسرم ب: مرگ یا جدایی دوستان فرزندان ج: مدیریت استرس فرزندان در طلاق د: شناخت مراحل سوگ ه: چگونه فرصت دادن به فرزند و: مدیریت مراحل سوگ ومدت آن ز: بازگشت به روال عادی |
|
کارگاه (۱۶) |
چگونه با محل تحصیل فرزندم تعامل داشته باشم؟ الف:تعارضات فرزندم با مدرسه ب: شناسایی حق با فرزندم است یا مدرسه؟ ج: من طرف فرزندم باشم یا مدرسه؟ د: چگونه خطاهای فرزندم و مدرسه را مدیریت نمایم؟ ه: چگونه با اولیا مدرسه تعامل صحیح داشته باشم؟ و: اگر فرزندم خواستار تغییر مدرسه یا ترک تحصیل شد چه کنم؟ ز: شناسایی آسیب های پنهان درمدرسه از سوی دوستان، اولیا و روش برخورد سالم با آن |
|
کارگاه (۱۷) |
چگونه رابطه خود با فرزندانم و با یکدیگر را مدیریت کنم؟ الف: آیا من تبعیض قائل می شوم ؟ ب: چگونه تفاوت سنی و تفاوت در توانمندی ها را بدون ایجاد حسادت در فرزندانم لحاظ کنم؟ ج: با قهر فرزندانم چگونه برخورد کنم؟ د: خشونت بین فرزندان و مدیریت آن ها ه: ضروریات لازم در خانواده تک فرزندی- چندفرزندی |
|
اهداف کلی دوره:
پژوهشکده در نظر دارد با ورود به این جنبه های از فرزند پروری با کفایت ) به شناختن پرداختن و حل مسئله نیازهای عاطفی و روانی خانواده های صاحب فرزند بپردازد. بنابر این این مهم در قالب کارگاه های هفتگانه اختصاصی به تک تک مسایل و مشکلاتی که خانواده ها در مسیر پرورش فرزند با کفایت ناگریز از مواجه با آنها هستند می پردازد...تا از تمام پتاسیل لازم برای هدایت فرزندان این مرز و بوم جهت ریسیدن هر چه سریع تر و صحیح تر به بزرگسال سالم و خودشکوفا که در را در راس اهداف خود قرار داد ه;در یک حرکت ملی برسد.
اهداف رفتاری دوره:
یک :رشد و تسهیل مهارت فرزند پروری با کفایت خانواده های دارای فرزند و بدون فرزند(رهایی از تنش ها و سردرگمی ها و اختلافات و عوارض ناشی از دوران فرزند پروری)
دو:رسیدن والدین و در نهایت خانواده به هویت سالم شاد خودشکوفا دارای عزت بنفس بالا که نه تنها انواع مهارتهای مورد نیاز برای مواجهه با جنبه های مختلف زندگی فرزندان خود را در سنین مختلف دارند یاد شده را دارد بلکه آمادگی لازم و صحیح برای گذران از انواع مسایل و مشکلات و حل مسئله صحیح راکسب کرده اند.
سه:خانواده با مواجهه صحیح و سالم از سالهای بحران فرزندپروری گذشته و حاصل این دوران یک بزرگسال سالم را به جامعه هدیه می دهند.
چهار: سلامت و رشد روانی اعضا خانواده در نتیجه واحد خانواده و متعاقب آن سلمت و رشد روانی جامعه و عملکرد صحیح افراد در جامعه