اواخرنوجوانی 19_20 سال

خطاهای شناختی خود

خطاهای شناختی خود

توضیحات دوره

  • هدف کلی 

اکثر خطاهای شناختی به مرور زمان و در اثر زندگی طولانی‌ مدت انسان بر روی کره زمین، در مغز ما شکل گرفته‌اند و ضمن اینکه بسیاری از آنها به بقاء ما کمک کرده‌اند و یا به فکر کردن سریع‌تر و تصمیم گیری بهتر مغز ما کمک می‌کنند، هزینه‌هایی هم به ما تحمیل می‌کنند.

 

  • اهمیت 

در ابتدا فکری به ذهن فرد می‌آید. این فکر احساسی را در او به‌وجود می‌آورد و فرد بر اساس احساس ایجاد شد در او رفتاری انجام می‌دهد. بنابراین هر رفتاری که از ما سر می‌زند ناشی از افکار ما می‌باشد. این نکته اهمیت داشتن افکار درست را بیشتر می‌کند. فکر درست احساس و در نتیجه رفتار درست را ایجاد می‌کند. کسی که احساس و رفتار نادرستی دارد افکار او نیز مسلما با واقعیت مناسبتی ندارد. ما به افکار نادرست خود که با دنیای واقعی تطابقی ندارد خطاهای شناختی می‌گوییم.

در سیر رشد و تحول انسان، افکار و باورهای زیادی شکل می گیرد. بسیاری از این افکار و باورها، ریشه صحیحی ندارند و به بیانی دیگر سبب مشکلات بسیاری در روابط میان فردی، رقابت های ناسالم، مشکلات شخصیتی، اضطراب، افسردگی، خشم، کاهش اعتماد به نفس و … می شود.

در صورتی که فرد دچار خطای شناختی ( خطا در تفکر ) شده باشد، بسیاری از جنبه های زندگی او مانند روابط، مسائل جنسی و جسمی، اهداف و برنامه ریزی ها، تصمیم گیری، احساسات و … تحت تاثیر قرار می گیرد.

  • سرفصل ها
  1. برخی از خطاهای شناختس :تفکر همه یا هیچ .تعمیم دادن .بایدها .درس جبر محیطی در گفتگو .برچسب گذاری بر روی خود و دیگران .یابزرگنمایی و کوچک نمایی .حذف رویدادها و اطلاعات مثبت .پریدن به نتیجه بدون طی شدن مسیر.شخصی کردن و به خودگرفتن .ذهن خوانی.
  2. شناخت خود و چالشهای زندگی فردی مخاطبان
  3. آموزش خطاهای شناختی به نوجوانان حضر در جلسه

لیست دوره ها جهت پیش ثبت نام

لیست دوره ها