حوزه خودشناسی

الگوی رفتار شناسی DISC

الگوی رفتار شناسی DISC

توضیحات دوره

 

تحلیل رفتار كاركنان و برقراری ارتباط موثر با مدل جهانی دیسک DISC

مقدمه

مدیران سازمان‌ها ، روزانه با چالش‌های زیادی روبرو هستند و بخشی از زمان خود را صرف پاسخ دادن به سوالاتی از این قبیل می‌کنند:

  • کیفیت، سرعت و دقت تصمیمات در سازمان چگونه است؟
  • چگونه می توان ارتباطات اثربخش را در سازمان توسعه داد؟
  • چرا برخی از افراد تفویض اختیار نمی‌کنند؟
  • کارکنان را چگونه می‌توان با تغییرات هماهنگ کرد؟
  • چه سبک مدیریتی و رهبری برای بخش‌های مختلف سازمان مفید است؟
  • چگونه می‌توانیم تیم‌های تخصصی ماموریت‌محور در سازمان درست کنیم؟
  • چه نقاط قوت و نقاط قابل بهبودی در تیم‌های مدیریتی سازمان ما وجود دارد؟
  • چرا برخی کارها به سرانجام نمی‌رسد؟ (عدم  حصول نتیجه)
  • چرا برخی تصمیمات و امور به کندی انجام می‌شوند؟
  • چگونه می‌توان رفتار افراد و تیم‌های کاری را پیش‌بینی کرد؟
  • و در آخر اینکه در شرایط تعارضات سازمانی چه افرادی بهتر عمل کرده و ریشه تعارضات موجود در سازمان چیست؟

همچنین تیم‌های بازاریابی درفرآیند فروش، معمولا با مشتری‌هایی با رفتار متفاوت مواجه می‌شوند

بعضی از مشتری‌ها برای تصمیم‌گیری نیازمند زمان هستند؛ برخی دیگر اگر سریعا درهمان لحظه معرفی محصول یا خدمات، ترغیب به خرید نشوند هرگز خرید نمی‌کنند. بعضی از آن‌ها بسیار رسمی برخورد می‌کنند و رسمیت در روابط را می‌پسندند؛ برخی ا گر با آن‌ها دوستانه برخورد نکنیم از ما دوری می‌کنند. بعضی از مشتری‌ها بسیار ریز بین و جزئی‌نگر هستند؛ و برعکس برخی با بیان جزییات حوصله‌شان سر می‌رود. دلیل اصلی اینکه فروش به بعضی از مشتری‌ها برای ما سخت است این است که زبان رفتاری آن‌ها با زبان رفتاری ما متفاوت است، دقیقا مانند اینکه تلاش کنیم با یک انگلیسی زبان، به زبان فارسی در مورد محصول‌مان گفتگو کنیم! در حالی که برای متقاعد کردن هر مشتری باید به زبان رفتاری او حرف بزنیم.

معرفی مدل دیسک

 مـدل علمی و کاربردی DISC اولیـن بار در سـال ۱۹۲۸ توسط دکتر مارستون استاد دانشگاه هاروارد و کلمبیا مطر ح شد و بعـدها توسط متخصصین حوزه رفتارشـناسی توسعه پیدا کرد و در دهه اخـیر جز پکیج های مطـرح و کاربردی در کشـورهای توسـعه یافته می‌باشد. DISC  فقط یک کارگاه آموزشی نیست؛ بلکه یک پکیـج یکپـارچه و بسـیار کارآمد است که به زعم انجمن مدیریت آمریکا در زمینه‌های:

  • حل مساله و تصمیم‌گیری
  • بهبود اثربخشی فردی
  • بهبود روابط بین‌فردی و اثربخشی تیم‌ها
  • مدیریت زمان
  • مدیریت تعارضات
  • ایجاد تیم‌های حرفه‌ای
  • و تغییرات سازمانی کاربرد دارد.

علاوه بر این، ابزار DISC در شناسایی سبک رهبری، افزایش فروش و ارتباط با مشتری، ارزیابی ریسک رفتاری افراد و بهبود روابط بین فردی کاربرد دارد. از این پکیج به شکل گسـترده‌ای در سازمان‌های تراز اول جهانی استفاده می شود. پکیـجDISC پیشنهادی، که با تلاش پژوهشگران ایرانی، بومی و کاربردی شده است در شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی اجرا گردیده و نظرسنجی از مدیران شرکت‌کننده در دوره و مدیران آموزش نشان از کارآمدی این پکیج دارد. پکیج DISC یک پکیج بین رشته‌ای است که با حوزه‌های روانشناسی، جامعه شناسی، مدیریت وطب سنتی در ارتباط است و قدرت، اثرگذاری، دقت  و ثبات خود را در حوزه کسب‌وکار نشان داده است.

نتایج كلیدی مورد انتظار مدیران و شركت‌كنندگان پس از برگزاری کارگاه DISC:

  • پس از اجرای این پکیج شرکت‌کنندگان با نقاط قوت و نقاط قابل بهبود رفتار خود به شکل دقیق آشنا می‌شوند.
  • راهکارهای خود توسعه‌ای شرکت‌کنندگان در این پکیج به شکل کاربردی و عملیاتی ارایه می شود.
  • مدیران نسبت به توانایی‌ها و نقاط ضعف کارکنان خود و نحوه تعامل با آن‌ها آگاه می‌شوند.
  • فرآیند تغییرات سازمانی زودتر و سریع‌تر پیش می‌رود.
  • در تشکیل تیم‌های کاری، حسب نوع ماموریت محوله، افراد با آگاهی کامل دست به انتخاب نفرات تیم می‌زنند.
  • با داشتن نقشه الگوی رفتاری کلیه افراد سازمان، مدیران می‌توانند نسبت به جابجایی، ارتقا و یا توسعه افراد تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌تر و دقیق‌تری انجام دهند.
  • این پکیج بسیاری از تعارضات غیر کارکردی سیستم، که به دلیل سوءبرداشت مدیران و کارکنان است را کاهش می‌دهد.
  • توانمندی‌های کارکنان شناسایی می‌شود و سازمان می‌تواند آگاهانه برای این توانمندی‌ها برنامه‌ریزی کند.
  • برای ساختن تیم‌های حرفه‌ای مذاکره و ارتباطات درون و برون سازمان می‌توان برنامه‌ریزی کرد.
  • در سازمان می‌توان به شکل حرفه‌ای تیم‌سازی و شبکه‌سازی کرد و از مزایای این شبکه‌سازی استفاده نمود.
  • برای ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان دیدگاه بهتری به مدیران ارشد ارایه می‌کند.
  • هر الگوی رفتاری و اصطلاحا تیپ شخصیتی، انگیزه متفاوتی در انجام کارها دارد که با شناخت این موضوع می‌توان برای انگیزش کارکنان آگاهانه برنامه‌ریزی کرد.
  • مدیران می‌توانند بهبود چشمگیری در نفوذ بر کارکنان داشته باشند و ارتباطات حرفه‌ای خود را  ارتقا دهند.

اهداف دانشی:

فراگیر می‌بایست بعد از این دوره،

  • مدل DISC را بشناسد
  • کاربرد ابزار DISC را بداند
  • ابعاد DISC را بشناسد و ویژگی‌های هر بعد را نام ببرد
  •  نقاط قوت و ضعف هر الگو را نام ببرد
  •  نقاط قوت و ضعف الگوي خود را درک کند
  • مفاهیم و اصول DISC را در کار استفاده نماید.

اهداف مهارتی: فراگیر می‌بایست بعد از این دوره،

  • رفتارهای نامناسب خود را کنترل کند.
  • در ارتباط با دیگران به رفتارهای دیگران توجه کند.
  • الگوی رفتاری دیگران را تشخیص دهد و عکس‌العمل‌های مناسب ارايه کند.
  • زبان بدن خود را در ارتباطات مدیریت کند. (متناسب با هر الگو عمل کند.)

اهداف نگرشی: فراگیر می‌بایست بعد از این دوره،

  • نسبت به تاثیر رفتارهای نامناسب خود با دیگران آگاهی نشان دهد.
  • نسبت به نیازهای دیگران و انگیره‌های آن‌ها حساسیت نشان دهد.
  • نسبت به رعایت حال دیگران حساسیت نشان دهد.
  • نسبت به تحلیل رفتارهای دیگران علاقه نشان دهد.
  • به نقش الگوهای رفتاری در زندگی ارج نهد.

نتایج حاصل از کارگاه :

این کارگاه آموزشی افق‌های جدیدی را به روی شرکت‌کنندگان باز می‌نماید. در این کارگاه سعی خواهد شد تا تفاوت رفتارهای فردی در افراد مختلف، که همانا کلید موفقیت در برقراری ارتباط موثر است، مشخص گردد. شناخت روش‌های برقراری ارتباطات موثرتر، به افراد کمک می‌کند تا نه تنها در روابط شغلی به خواسته‌هایشان برسند، بلکه در زندگی شخصی نیز موفق‌تر عمل نمایند. با استفاده از ابزار جهانی DISC و تلفیق آن با مباحث مدیریتی در سازمان، مدیران و کارشناسان با اثربخشی بیشتری به رهبری، مدیریت و کارکرد تیم خود خواهند پرداخت که نتیجه آن مدیریت بهتر، هماهنگی و برنامه‌ریزی دقیق‌تر و انجام دادن پروژه‌ها با کارایی بیشتر در زمان مقرر خواهد بود.

سطح ۱: مقدماتی

  • سرفصل‌های کارگاه:
    • آشنایی مقدماتی با مدل DISC
    • تشکیل تیم های کاری بر مبنای تست DISC انجام شده
    • ارايه نتایج تیم‌ها در خصوص ویژگی‌های شخصیتی هر گروه
    • تشریح ابعاد چهارگانه مدل DISCو رفتارهای موثر و غیرموثر چهار گرایش اصلی
    • پخش فیلم و انیمیشن آموزشی
    • ارایه نقاط قابل بهبود و راهکارهای تعدیل رفتار برای چهار گرایش اصلی
    • توضیح عمومی نتایج بدست آمده از گراف‌های طبیعی و تطبیق‌یافته (در صورت وجود زمان کافی)

این دوره مربوط به سطح اول دوره دیسک است لیکن برای اطلاع بیشتر مخاطبان عزیز از ادامه فرآیند و نحوه آموزش دوره دیسک سرفصلهای سطح دوم و سطح سوم در ادامه ارائه شده است.

 

 

 

لیست دوره ها جهت پیش ثبت نام

لیست دوره ها