درباره ما

یکی از جنبه های تناقض آمیز و طنزآمیز زندگی انسانهای امروز آن است که اگر چه در توسعه و تجهیز و از آن خود کردن و در یک کلمه تسلط بر جهان بیرون توفیق داشته اند، در بهبود جهان درون ناموفق بوده اند. عدم توجه به مهارتهای زندگی به فراخور تغیرات محیطی و سبک زندگی امروزی گمشدة انسانهاست. امروزه به رغم رفاه نسبی و وسعت امکانات، هر چه پیش میرویم اضطراب و افسردگی و دیگر انواع اختلال ها و ناکارآمدیها بیشتر می شود. چنین وضعی به معنای آن است که باطن زندگی ما انسانها علیرغم ظاهر آن آباد نشده است. این وضعیتی است در زندگی روزمره خود و اطرافیانمان میبینیم و با تمام وجود لمس می‌کنیم. امروزه جای خوشحالی است که در فرهنگ عمومی جامعه تا حدودی ضرورت پرداختن به مهارتهای زندگی و توسعه فردی افراد احساس شده است، اما موضوعی که باعث شده تلاش‌ها در این مسیر به نتیجه ملموسی نرسد، سردرگمی افراد در نحوه و ترتیب دریافت این مهارتها است و در بیشتر موارد دریافت آموزش‌هایی که هنوز فرد آمادگی یا اصلاً نیاز دریافت آن مهارت را ندارد باعث شده است، آموزشها اثرگذاری خاص خودش را نداشته باشد و افراد را دچار ناامیدی و سردرگمی در ادامه مسیر کند.

پژوهشکده مدیریت دانش توسعه فردی مبین اولین مجموعه پژوهشی زیر مجموعه  وزارت علوم تحقیقات و فناوری است که به عنوان یک بستر علمی و تخصصی در حوزه توسعه فردی و مهارتهای نرم ضروری برای زندگی می پردازد. در این بستر با بررسی و مطالعه تطبیقی منابع اسلامی و روش ها و سرفصلهای تربیت و آموزش در کشورهای پیشرو از جمله نروژ، آلمان، استرالیا، فنلاند و ... و ارائه دستاوردهای تحقیقاتی در قالب سمینارها، و کارگاه‌های آموزشی و مهارتی این امکان برای همه فراهم شده است تا به صورت استاندارد و سیستماتیک و در یک فرآیند منطقی و منسجم، بروزترین مطالب و آموزشها را در مسیر رشد شخصی و موفقیت شغلی و ارتقای کیفیت زندگی خود فرا بگیرند و در سفر از خودآگاهی تا خودشکوفایی به صورت پیوسته حمایت و راهبری گردند.

دستاوردها و نتایجی که انسانها از میزان تلاش خود به دست می آورند متفاوت است و این تفاوت ریشه در مهارتها و توانمندی هر انسانی دارد. این مهارتها عموماٌ به ۳ دسته تقسیم بندی می‌شود. دسته اول مهارتهای روشی است که مربوط به تکنیک ها و مهارتهای حرفه ای و شغلی است. دسته دوم مربوط به مهارتهای نرم شخصی است و دسته سوم مهارتهای بودشی است. تمرکز اصلی ما روی مهارتهای دسته دوم و سوم است، چرا که یک فرد یا رهبر قبل از اینکه بتواند برای جامعه یا سازمان نقش موثری ایفا کند، باید توانمندی های اولیه ارتباطی و فردی را داشته باشد و بتواند خود را راهبری کند.

پژوهشکده مبین برای راهبری دقیق و منسجم و برابر یک فرآیند منطقی و سلسله مراتبی پکیج جامع توسعه فردی که با مطالعه علمی و اعتبار سنجی از نظر خبرگان حوزه علوم رفتاری و روانشناسی به دست آمده است را تدوین نموده و برای توسعه فردی و رسیدن به خودشکوفایی واقعی به پویندگان این مسیر پیشنهاد می کند.

تمایز این پکیج آموزشی در این است یک نسخه برای همه نمی‌پیچد بلکه بر این اعتقاد است که هر فردی استعداد و نقشه راه منحصر به فرد خود را نیاز دارد؛ لذا در فرآیند این مدل دقیقاً پیش بینی شده است بعد از مرحله خودشناسی هر فرد بتواند یک هدفگذاری هوشمند برای خود انجام دهد و برای رسیدن به اهداف خود گام به گام مراحل رشد خود را با قدرت طی کند.

در مدل جامع توسعه فردی برای پرهیز از پراکندگی مطالب آموزشی و سردرگمی مخاطبین در اینکه از کجا باید شروع کنند و کدام مهارتها را باید یاد بگیرند، یک مدل و مسیر بسیار شفاف و دقیق برای آموزش گام به گام  مشخص شده است که برای هر فرد به صورت منحصر به فرد در ۴ سطح تعیین میشود.

هر فرد ابتدا در سطح اول، با خودآگاهی و شناخت دقیق از نقاط قوت و ضعف فرد، استعدادها، محرکهای رفتاری غیرارادی، یک هدفگذاری هوشمند انجام می شود. سپس در یک کارگاه کوچینگ توسعه فردی مسیر و نقشه راه توسعه فردی شخص تعیین می‌شود. در گام دوم و مرحله خودسازی مهارتهای پایه و نرمی که لازمة طی مسیر است فرا می‌گیرد. در گام سوم با آموزش مهارتهای خودراهبری فرد تبدیل به یک شخص راهبر و توانمند می‌گردد. در نهایت در گام چهارم مهارتهایی فراگرفته می شود که به خودشکوفایی و غایت نهایی توسعه فردی می‌رسد.

مهارتهای نرم شخصی :

برخلاف مهارت‌های سخت که آموختنی هستند، مهارت های نرم مانند احساسات و ادراک درونی افراد هستند.

یادگیری این مهارت‌ها اگرچه به نظر می‌رسد آسان است، اما به‌ مراتب از مهارت‌های سخت، دشوارتر است. این مهارت ها جزء پایه ای ترین و بنیادی ترین مهارت ها به شمار میروند که به رشد و توسعه فردی و ارتقاء شخصیت شما کمک می‌کنند و صد البته که در رشد و توسعه کسب و کار ها و مشاغل مختلف نیز تاثیر گذارند. این موارد جزء موضوعات اساسی هستند که بیشتر از هر زمان دیگری، به یادگیری آن نیاز داریم. کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس، انطباق پذیر نبودن با شرایط مختلف، مدیریت غلط زمان و عدم برقراری ارتباطات موثر با دیگران تنها بخشی از مشکلاتی است که به علت عدم توجه به این مهارت ها به وجود می‌آیند. برای تکمیل مدل توسعه فردی در پژوهشکده یک مدل دیگر که صرفاً با تمرکز بر این مهارتهای نرم تدوین گردیده به شر زیر ارائه شده و تمام کارگاههای آموزشی آن توسط اساتید خبره در حال برگزاری می باشد.

پکیج مهارت‌های نرم نوجوانان :

 نکته مهم این است که به تجربه ثابت شده بهترین راه توسعه فردی افراد این است که مهارتها زندگی را از زمان کودکی و نوجوانی به افراد فرابگیرند. اما مشغله والدین و مسائل زندگی امروزه این فرصت را از والدین گرفته است که بتوانند به این امر مهم و حیاتی برای آینده فرزندانشان بپردازند. لذا یک پکیج آموزشی مختص سنین بسیار حساس و تاثیرگذار ۱۲ الی ۱۹ سالگی را نیز آماده کرده ایم. 

ما در ارائه پکیج جامع مهارتهای نوجوانان با مطالعه تطبیقی از منابع اسلامی و تحقیق و بنچ مارکی که از جوامع و مدارس کشورهای پیشرفته و پیشرو در امر آموزش از جمله آلمان، استرالیا، فنلاند و نروژ دریافتیم که مهارتهای بسیار اساسی‌تری برای هر نوجوان و جوان لازم است تا بتواند انسان موفق و شادی در زندگی شخصی خود باشد. اگرچه توان حضور موفق در جامعه و زندگی اجتماعی برای هر فرد لازم است اما پیش نیاز ضروری آن مهارت زندگی سالم، شاد و روراست بودن با خود است. لذا در این پکیج تمام مهارتهای پایه و اساسی که در سنین بسیار حساس ۱۲ الی ۱۹ سالگی شکل می‌گیرد مورد توجه قرار گرفته است.

این مهارتها در چهار سطح طبقه بندی شده است و در هر طبقه ۱۶ کارگاه پیش بینی شده است. که در ادامه مدل کلی و لیست کارگاهها به شرح جدول زیر ارائه گردیده است.


درباره ما

تیم ما

loader